Rabu, 18 Januari 2012

Aku Terasa Ingin berlari~~...???

Aku ingin lari..

Lari dari segala masalah, lari dari orang lain, lari dari persoalan yang ditanya, lari dari mengetahui hal  orang lain, lari dari mengenali dan beramah mesra dengan orang lain, lari dari memberikan jawapan, lari dari segalanya..
Aku ingin berlari sejauh-jauh yang mungkin.. aku ingin melarikan diri seorang diri.. biarlah aku sendirian.. aku tidak perlukan sesiapa disisi, aku boleh lakukan seorang diri, aku tahu segalanya, aku ego, pentingkan diri…~~

Sebab..

Kadang aku keliru, dilema, confius, mana satu ni? betul ke salah? , biarlah rahsia?, tapela.. ,cukup da..? berserah semata-mata? …~~ biarla,malas fikir…

Tapi..semua itu buat aku ..

Sedih,.kecewa,.berputus asa,.nak nangis,., nak jerit kuat-kuat,.marah?,. geram, salahkan orang lain?,

Atau  Happy????..

Ntahlaaaaa…

Lau cam2..baik awk.:-

1.       Tanya diri sendiri
2.       Lihat diri sendiri
3.      Perbaiki diri sendiri
4.      Muhasabah diri sendiri
5.      Fikirlaaah sendiri…….

Saya tinggalkan untuk anda jawab sendiri..(^_^)

Ahad, 15 Januari 2012

Jika Bukan Masanya, Jangan benarkan Hati ini Mencintai

Aku menginginkan kerluarga yang yang bahagia di dunia mahupun akhirat. Aku mahu pasangan aku seorang yang taat ,beriman kepada Allah swt . Aku juga bertekad ingin menjadi seorang isteri yang solehah, itulah cita-sita dan impian aku sejak dari kecil.

Setiap orang ada impian masing-masing. Begitu juga aku. Seringkali kita dengar dan kita iktikadkan bahawa Kita hanya merancang Allah yang menentukan.

Kehidupan aku seperti manusia biasa, ada kelebihan dan mungkin banyak kepada kekurangan. Perasaan “Cinta” itulah yang diterapkan kepada setiap manusia untuk memiliki dan mendapatkannya. indahnya Islam, mengajar erti cinta , Cinta kepada Allah dan para Rasul adalah yang paling utama. seterusnya cinta kepada Ibu bapa ,para ulama’ ,  adik-beradik, saudara sesame Islam, haiwan dan segala tumbuhan, dan juga cinta pada seseorang, yang special, itulah yang saya nak cerita kat sini, punyela cari idea ape lah intro nak mulakan ni..hehe.

Bila cerita pasal cinta kat seseowang nie. Mmm, banyak pendapat dan cakapan mengenainya. Ada yang menerimanya dan ada yang menolak pada awalnya, tapi last2 terime jugak..hihi..ntah sape??..
Bab-bab cinta ni memang femes,, saje je nak cite jugak kat sini..hehe..

Berbalik kepada tajuk yang kat atas tuuu.. yang nak saya coretkan kat sini saya ada baca satu blog nie. Tewus terpikat ngan kata-kata dye.. Berbunyi begini…….

Ya Allah,

Andai masanya belum tiba,

Jangan izinkan aku untuk jatuh cinta,
Aku memohon agar Kau tunjukkan jalan,
Agar Kau tunjukkan aku tuntutun yang perlu aku lakukan,
Jauhkanlah aku daripada kemaksiatan,
Jauhkanlah aku daripada perkara yang tidak dapat memberi manfaat,
Dan jauhkan aku daripada perkara yang Engkau murkai, Agar aku dapat menjaga diri.
Ya Allah,
Jika aku jatuh cinta,
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu,
Jadikanlah aku yang mencintainya kerana agama yang ada padanya,
Jika dia hilangkan agama yang ada dalam dirinya,
Maka hilanglah cintaku padanya,
Sesungguhnya, cinta yang suci itu tidak buta.
Ya Allah,
Dan jika dia mencintai aku,
Biarkanlah dia mencintai aku kerana agama itu juga,
Asalkan dia tidak lebihkan cinta kepadaku melebihi cinta kepadaMu,
Supaya cinta itu bersemi di lembayung keredhaan-Mu,
Kerna dari situ lahirlah rahmah dan mawaddah dalam rumahtangga.
Ya Allah,
Jika ini bukan masanya,
Jika ini belum saatnya,
Dan jika Kau tahu kami belum bersedia,
Selamatkan kami,
Jarakkan kami,
Pisahkan kami,
Agar kami jauh dari khilaf yang merosak izzah dan iffah,
Agar kami tak mengundang murka-MU,
Agar kami dapat lebih menjaga hati,
Agar hati menjadi yang diredhai ilahi.
Ya Allah,
Andai dia bukan untuk ku,
Andai dia bukan jodohku,
Maka berilah ganti yang lebih baik buatnya,
Berikanlah dia insan yang benar benar terbaik buat kehidupannya,
Insan yang benar-benar mampu memimpinnya ke syurga-Mu,
Dan bantulah aku untuk memperbaiki diriku,
Agar aku kukuh dalam mencari cinta-Mu.
Amiin..


Aminn..^_^. Kowang terpikat jugak x??...
Mmm.. an an an..

B4 bercinta atau jatuh cinta ,kita kenelah berhat-hati. Samaada mencintai atau dicintai seseorang. Jika kita menerimanya,..pilihlah yang baik ,yang boleh membimbing kita ke jalan yang benar menuju Ilahi. Jika xnak atau ingin menolaknya, tolaklah dengan cara yang baik, agar tidak melukakan hati nya. Walaupun hakikatnya dia “terluka” .. dan kadang-kadang x semua hati manusia dapat kita menjaganya…

Pointnye yang diatas ni,janganlah bercinta sebelum sampai waktunya khusus kepada yang belom berkahwin n belom berpunya laa.. atau boleh dikatakan kepada yang masih “Muda”…hihi..

Cinta kepada Allah , itulah yang Islam ajarkan kepada kita supaya kita memperolehi kehidupan bahagia dunia mahupun akhirat kelak.

janganLah kerana cinta kita mengadaikan maruah diri ,kerluarga dan agama.

Mencintai seseorang tidak memandai dengan melihat kepada rupa-paras, harta dan apa yang dimilikinya. Tetapi pilihlah yang memiliki agama. Fikirlah masa hadapan, anak-anak yang soleh dan solehah yang menjadi idaman kita untuk milikinya. Allah tidak menyuruh kita berserah semata-mata tanpa usaha dari kita sendiri yang memang inginkan kepada segala kebaikan dan menolak segala keburukan yang menimpa diri kita.

Cuma kadang-kadang ,kalau kita memperolehi kegagalan ,mungkin ada hikmahnya, mungkin Allah telah tetapkan yang lebih baik dari itu. Kehidupan ini adalah ujian . semoga kita bersama-sama berjaya dan sabar dalam menghadapi sebarang  ujian dariNya. Amin. 

Ahad, 18 Disember 2011

SAya SuKE KAte2 NiE..^_^

yupp kadang-kadang kata-kata memberi semangat kepada kita untukjadi lebih baik. muhasabah diri. membaiki diri. an an..^_^.

kata-kata nie sy copy n paste. 

Orang bijaksana akan terkesan dengan bisikan...

Orang bodoh akan tersentap dengan pekikan...
Maka jadilah para ilmuan...


***
Pensel : Saya minta maaf.
Pemadam : Utk apa? Awak tak buat salah pun.
Pensel : Saya minta maaf disebabkan saya, awak cedera. Setiap kali saya buat silap, awak pasti berada di situ utk membetulkan kesilapan saya. Tapi setiap kali awak memadam kesilapan saya, awak kehilangan sebahagian dari diri awak. Awak menjadi semakin kecil.
Pemadam : Itu betul, tapi saya langsung tak kisah tentangnya kerana saya dibuat utk membetulkan kesilapan yg awak buat. Walaupun suatu hari nanti saya tahu yg saya pasti akan hilang, saya berbangga dengan kerja saya ini. Jadi janganlah risau. Saya tak mahu melihat awak brsedih.

# Ingatlah, ibubapa kita juga boleh diibaratkan sebagai Pemadam manakala kita pula sebagai Pensel. Mereka sentiasa berada di sisi kita, membetulkan segala kesilapan yg kita lakukan..mereka adlh ibarat pemadam terbaik utk anak-anak mereka..Selagi mereka hidup jangan sia-siakan mereka...

# Jagalah ibubapa anda & balaslah jasa mereka dgn kebaikan..
Subhanallah....





******



Sabtu, 17 Disember 2011

Allah masih Tetapkan Iman Dalam HatikU.


Tak tahu nak mulakan dari mana..
ade sahabat saya berkata "Janganlah kita mengharapkan pertolongan dari Manusia sekiranya mahukan sesuatu itu, tapi harapkanlah pertolongan daripada Allah,serahkanlah segalanya kepadaNya, kerana Allah lebih mengetahui setiap kebaikan itu" . 

Hmm.. aku mulai jauh dari mendekatkan diri kepada Allah. Lau mase di sekolah-sekolah dulu aku dibawah undang-undang sekolah. Aku ikut semue peraturan. Menjadikan Aku seorang yang berdisplin dan bertanggungjawab. Aku hidup dengan ramai kawan, kami seolah-olah berlumba mengejar kebaikan. Cemburu antara satu sama lain, cemburu nak jadi baik. Bila tengok orang buat, kita nak buat jugak. Hmm tapi niat tuu masih betulla, cume nak agitaw n melalui penelitian saya la macam "mat rempit" diowang berlumba-lumba nak tunjuk siapa lebih terer.. jadi mcm itula, cume apa yang diowang buat tu salahlaa. dan dan dapat dismpulkan disini bahawa pilihlah kawan yang kita nak berlumba-lumba kearah kebaikan dan bukannya berlumba-lumba menuju kemusnahan.. 

Pas2 pas abis sekolah. Aku skang berada di bawah tangunggan diri sendiri. Aku perlu berdikari. Xde lagi undang-undang yang kene aku ikut. ntahla aku mcm xpandai nak bawa diri. aku x yakin dengan diri sendiri. aku harapkan orang ada disisi membantu aku. hinggalah aku leka,lalai dengan dunia...

Malah aku banyak buat dosa, buat maksiat.. aku dah terjerumus ke dalam melakukan kejahatan. Dulu aku segan dan malu jika melakukan kesalahan. Dan skang semue dah hilang. Kesalahan demi kesalahan aku buat.

Aku kurang dekatkan diri aku kepada Allah ,sebagaimana aku lakukan waktu dahulu. sikap takbur ada dalam diri aku. Aku merasakan akulah yang terbaik didunia ni. dan aku merasakan sudah cukup amalan yang aku buat. Aku lupa bahawa Dia lah yang mengurniakan segala kebaikan kepada diriku. 

tapi dalam aku x sedar , aku dapat banyak masalah, semua hal aku buat semua x menjadi, mesti ada masalah. Aku sedih ,kecewa, putus asa... ujian demi ujian Allah tunjukkan kepadaku..

tapi sekarang aku bersyukur..Allah sayangkan aku lagi..aku tahu, ujian yang diberi kepadaku itu adalah supaya aku x melupakan Allah sahajalah tempat aku ingin memohon kebaikan. Aku sangat rasa bersyukur, Allah masih tetapkan iman dalam hatiku ini. 

Aku ingin hijrah. hijrah kerana Allah. aku sangat memerlukan pertolongan daripadaNya.. aku nak jadi lebih baik dari sebelumnya dan ingin memperbaiki diri aku dari terus lena,leka dan lalai dengan nikmat dunia..

terima kasih kepada Allah yang maha Esa...kerana menyedarkan diriku dari terus melakukan kemungkaran...

"Tidak perlu berubah dalam sekelip mata kerana perubahan mendadak itu selalu memusnahkan. Tetapi berubahlah demi selangkah. Dengan penuh istiqomah. Ingatlah bahawa perubahan ini tidak akan pernah sia-sia walau apa pun yang berlaku. Biarpun nafas rasa lelah, biarpun kaki terasa lemah.. Berubahlah kerana Allah dan yakinlah pada Allah."

'CINTAKU HANYA KEPADA ALLAH'

^_^.


Isnin, 23 Mei 2011

PILIHAN KITA...PENENTU KEHIDUPAN ....???

Lame saye x pebaharui blog nie....hmmm....maybe mase x izinkan,ataupun sye sendiri pun tak tahu nak coretkan ape?banyakla kemungkinannya..huhu..

sebelum memulakan bicara nie,mari kite lihat kepada pilihan..??Benar kita diberi pilihan,samaada pilih yang baik atau yang tidak baik untuk diri dan kehidupan kita..kite pilih salah maka kite akan mendapat kesakitan,kesedihan,dan kesengsaraan..n lau kite pilih jalan yang betul dan benar..kite akan mendapat kebahagiaan,kesenangan,kegembiraan,serta akan mendapat kebaikan.

sebagai contoh yang boley saya kaitkan..terutama tuk yang belom berkahwin..hihi..semue hepy bile dgr perkataan tuu kan..sebenarnye disebaliknya ade tanggungjawab yang besar yang perlu kita laksanakan dalam untuk mencapai kehidupan cemerlang dan bahgia dunia akhirat..

eh..tetibe sebut pasal kahwin plak..hehe..maklumla musim cuti sekolah nak dekat da nie..so banyakla kenduri yang sedang berlansung di selruh malaysia,,makan free ,sape xnak..rezeki depan mate jgn ditolak ek..hahaha

hmmm..ape yang kite x jangka berlaku dah pun berlaku, mcm contoh bawu sehari pas akad nikah tewus cerai..ada ke patut bukan malu je,,duit habis, tenaga abis,,x fahamla ape diowng fkir pun saye x taw..kowang taw??

pilihla psgan betul2 yang sayang kowang..yang soleh n solehah..yang leyh jaga kowang, yang bersama-sama masuk syurga..wat isthikharah jugak taw..pas2 tawakal n ushalah cari yang terbaik k.....think first........hati2 jugak

selain itu pilihlah pemimpin yang leyh memipin kowang ke jalan yang benar..
pilihla makanan yang berkhasiat
pilihlah minuman yang mcm air masak..hee
pilihlah pakaian yang tutup aurat
pilihla ,,ape agi?? ,,fikirla sndiri...huhu

dalam islam dah tunjuk camne2..kowang xnak ikut..itula sombong sanngat....

ye betul apa yang kita pilih tue memang itula kehidupan yang akan kita jalani , mahu di dunia atau masa kat akhirat t..

 kita pilih kebaikan masuk syurga, pilih kejahatan masuk neraka.. dalam al-quran da sebut pun..

pernahla syae dgr sendiri dlm tv la ,,orang kafir tue kate " alang-alang kite lepas mati nnt masuk neraka baik kite wat jahat je kat dunia niee sampai puas2 hati" ..ckp versi melayu la,,sye anak melayu yee..h=hmmm ape kowang fikir lau dgr diowg ckp cm2... bagi sayela diowg akui kebenaran Agama islam nie,,tapi diowg xnak terima ,,so bukan salah sape2 da,,salah diri sendiri la k..

so marilah kita pilih keimanan kepada Allah yang maha Esa..
 insyaallah bhagia dunia akhirat ..amin..^_^.

(ISU) INFO UWAIS AL QARNI (UiTM PAHANG)

19 MEI (Jumaat)

HIKMAH DALAM KOMUNIKASI.


Melihat kepada situasi kanak-kanak zaman ini, mereka jauh berbeza dengan kanak-kanak zaman dahulu. Mereka lebih “advanced” dalam segala hal. Komen yang selalu kita dengar,“ budak-budak sekarang cakap macam orang dewasa”.

Sifat semulajadi kanak-kanak ialah sentiasa ingin tahu, sehingga gemar bertanya perkara hal orang dewasa. Mereka juga mudah  terdedah kepada sesuatu yang baharu, samada melalui pembelajaran di sekolah, rakan-rakan, media elektronik mahupun cetak.

Sebagai contoh,  seorang penulis menerima e-mel dari seorang ibu yang mempunyai sepasang anak lelaki dan perempuan berumur 13 dan 12 tahun, yang meluahkan rasa malu serta kecewa apabila mutakhir ini terpaksa menerangkan kepada anaknya istilah ‘liwat’ dan ‘zina’ terutama selepas isu video seks seorang yang dikatakan mirip ketua pembangkang menjadi sebaran eksklusif di saluran televisyen dan internet.

Katanya, semasa isu liwat hangat diperkatakan  dulu, beliau dan suami terpaksa menerangkan secara jujur dan ikhlas kepada anak mereka yang begitu cerdik menyoal secara terperinci dan bersikap ingin tahu.

Bayangkan apabila si anak lelaki bertanya bagaimana organ lelaki pelaku boleh masuk ke lubang dubur pengadu memandangkan lubang dubur itu amat ketat. Jadi, ibu terpaksa menjawab mungkin yang kena tuduh terpaksa gunakan pelincir seperti Johnson Cream.
Lalu si anak bertanya pula apa itu pelincir Johnson Cream? Kini, apabila heboh diperkatakan mengenai video klip itu, kedua-dua anaknya ingin tahu pula apa itu zina. Maka si ibu terpaksa menerangkan maksud istilah itu pula. 

Bagi menyelesaikan persoalan yang ditanya, terlebih dahulu ibubapa perlu memilih maklumat yang sesuai bagi menjawab persoalan yang dikemukakan, selain itu gunalah bahasa yang mudah difahami tidak mengelirukan.

Dalam masa yang sama juga, kita perlulah menggunakan teknik yang betul, contohnya semasa berkomunikasi adalah lebih sesuai menganggap diri kita sebagai teman kepada mereka, mengeluarkan suara yang lunak dan mesra agar mereka lebih mudah memahaminya.

Ini merupakan salah satu daripada kaedah yang ditunjukkan oleh al-Quran dan Sunnah. Dalam kisah dakwah Nabi Musa yang dijelaskan oleh al-Quran, Nabi Musa pernah meminta kepada Allah,

FirmanNya yang bermaksud :
Dan lepaskanlah simpulan dari lidahku, supaya mereka faham perkataanku; dan jadikanlah bagiku, seorang penyokong dari keluargaku,    Iaitu Harun saudaraku
                                                                                                                                       (Ta-Ha: 27-30) 

 Islam sangat menekankan  komunikasi  yang baik antara ibu bapa dengan anak-anak, terutama kepada mereka yang masih kecil, ini kerana bagi mereka apa yang dilihat, didengar, dirasa semuanya memberi impak kepada mereka dalam menjalani kehidupan.
                                                                                     
                                                                                                         Nurkilan _saye_
                                                                                                                                                                SAMBUNGAN isu lain la plak....

Jumaat, 29 Oktober 2010

KISAH KELEBIHAN BERSELAWAT KE ATAS RASULULLAH S.A.W

Tanpa kita sedari banyak hal yng boleh kite lakukan tuk mendpatkan banyak pahala, antaranya solat berjemaah, bace alquran, membuat kebaikan malah menjauhi larangannya juga dapat pahala insyaAllah,,
ingatlah kita hanya pinjaman, semua adalah milikNya..



setiap kebaikan kita lakukan ikhlas kerana Allah, insyaAllah 
terdapat kelebihannya tersendiri..sesungguhnya 
Allah maha pengasih akan hamba-hambanya yang bertakwa.
Ingatla tiada yang Indah dan bahagia adalah 
melainkan kehidupan di akhirat kelak..^_*.


Rasulullah sebagai rasul, juga kekasih Allah, sebagaimana disebutkan dalam al-quran akan kemulian baginda.selain juga kita disarankan mencontohi dan menteladani segala apa yang dilakukan oleh baginda. 
selain juga berselawat keatas baginda,

.demikianlah antara kelebihan-kelebihan berselawat keatas baginda Rasulullah s.a.w.,...


"" Rasulullah S.A.W telah bersabda bahwa, "Malaikat Jibril, Mikail,
Israfil dan Izrail A.S. telah berkata kepadaku.
Berkata Jibril A.S. :

"Wahai Rasulullah, barang siapa yang membaca selawat ke atasmu
tiap-tiap hari sebanyak sepuluh kali,
 maka akan saya bimbing tangannya dan
akan saya bawa dia melintasi titian seperti kilat menyambar."
Berkata pula Mikail A.S. :
"Mereka yang berselawat ke atas kamu akan
aku beri mereka itu minum dari telagamu."
Berkata pula Israfil A.S. : "Mereka yang berselawat kepadamu akan aku sujud kepada Allah S.W.T dan aku tidak akan mengangkat kepalaku sehingga Allah S.W.T mengampuni orang itu."

Malaikat Izrail A.S pula berkata : "Bagi mereka yang berselawat ke atasmu, akan aku cabut ruh mereka itu dengan selembut-lembutnya seperti aku mencabut ruh para nabi-nabi."
Apakah kita tidak cinta kepada Rasulullah S.A.W.? Para malaikat memberikan jaminan masing-masing untuk orang-orang yang berselawat ke atas Rasulullah S.A.W. ""





Dengan kisah yang dikemukakan ini,
 saya berharap para pembaca tidak akan melepaskan peluang
untuk berselawat ke atas junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W.
Mudah-mudahan kita menjadi orang-orang kesayangan Allah,
Rasul dan para malaikat.InsyaAllah..^_^...